torsdag 15. oktober 2009

Kan Karita forandre verden?

I går deltok jeg i en debatt på Dagsnytt 18 med Leger uten grenser om patentsamarbeid for firmaer som utvikler Hiv/Aids-medisiner. Leger uten grenser gjør en kjempejobb, og selv om vi ikke alltid har samme utgangspunkt i debatten, har vi samme mål: Nemlig å sikre flest mulig tilgang til nye effektive medisiner. Det er min minste sak å vise, og å oppfordre til, støtte til UnitAid. Men når Mjaaland beskriver patentsamarbeid som en løsning der alle vinner, må jeg fastholde at virkeligheten selvsagt er langt mer komplisert. Nettopp av den grunn er industrien i dag i kontinuerlig samtale med UnitAid.

UnitAids patentsamarbeid er et verdensomspennende prosjekt. "Karita kan forandre verden" skriver VG. Jeg ønsker ikke å bagatellisere den norske legemiddelindustriens rolle i dette, men faktum er at det er viktigere at FN og de internasjonale moderselskapene fortsetter dialogen om hvordan vi skal skaffe tilgang på medisiner til verdens fattige, enn at Mjaaland, Emanuelsen og jeg polemiserer i Dagsnytt 18 og VG.

Det er mulig å høre programmet på NRKs nettsider (Innslaget starter 30,40 min. ut i sendingen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar