tirsdag 13. oktober 2009

Regjeringen skuffer

Jeg trodde ikke jeg skulle si det, men nå skuffer denne regjeringen meg! Den særnorske ”bagatellgrensen” for opptak av legemidler på blå resept forsinker norske pasienters tilgang til nye og kostnadseffektive legemidler. Stortinget har bedt om heving av denne grensen siden 2005. Det er nedslående at Regjeringen ikke følger opp dette i statsbudsjettforslaget. Jeg er også svært skuffet over at Regjeringen tilsynelatende tar så lett på sosiale forskjeller som skapes gjennom ordningen med individuell refusjon. Les mer om dette i pressemeldinger fra LMI:

- Regjeringen følger ikke opp løftene på legemiddelområdet (om bagatellgrensen for opptak av legemidler på blå resept)

- Legemiddelpolitikken bidrar til å skape sosiale forskjeller

2 kommentarer:

  1. Hei Karita,

    gratulerer med blogg! Husk at internettsamtalen går to veier.

    Jeg har publisert en lengre utgave av innlegget Leger Uten Grenser hadde i VG i dag på min egen blogg. Du kan lese det her:

    http://selvsagt.wordpress.com/2009/10/13/kom-deg-opp-av-gr%C3%B8fta-karita/



    Alt godt,
    Birger, Leger Uten Grenser

    SvarSlett